Logotyp

BRUN BOHEM

2014-07-08 | Okategoriserade

”Dan dök upp tidigt under förmiddagen, redan då packad som få.”

Meningen är saxad från ett högerextremt internetforum och är två år gammal. Den är oerhört rolig. För den påstrukne Dan är nämligen Dan Park, beryktad och satirisk gatukonstär som gått från att slå åt alla håll, till att slå på samhällets svagaste grupper under flagg av att avslöja PK-Sverige. Rebellen, frifräsaren, den moderna rasistiska konstens enfant terrible – om så bara per automatik då han verkar inom en väldigt smal genre med få utövare.

På forumet diskuteras hans medverkan på Identitär idé, ett möte för människor som gillar sitt land väldigt, väldigt, väldigt mycket. Konstnären har dock varit mer intresserad av de låga barpriserna än att snacka politik. Vissa deltagare tycker att de kan se genom fingrarna med starkölsfyllan eftersom han är en ”provokativ och bohemisk konstnär” som trots allt är på deras sida. Andra anser att alkohol står i vägen för allvarliga samtal kring de vita folkslagens etniska överlevnad. Här är inga ”subkulturella, trasiga och oseriösa” välkomna, bara rakryggade och nyktra raskrigare som vurmar för europeisk urkultur.

Den underhållande miniatyrskandalen med full konstnär på eurocentrisk konferens dyker upp i mitt minne när Dan Park i oktober intervjuas i Radio Länsman, en nationalistisk podcast. Utfrågad av två fnissigt bubbliga programledare förklarar den bångstyriga bohemen vad han tycker om konst och mångkultur. Det förstnämnda har tagits över av vänstern. Det senare väl är bra, men alla människor bör ändå stanna i sina respektive länder. Papperslösa flyktingar är kort och gott illegala ”snyltare”. En av programledarna utrycker stor förvåning över hur folk från ”våldsvänstern” inte kan förstå att de kommer att hängas om islam tar över Sverige. Bögar och orakade feminister utan bh blir skjutna på löpande band – ”jag fattar inte hur de tänker”, suckar Park.

Och även det är oerhört kul. Speciellt för mig som är uppvuxen med den mannen som ett inventarium på Umeås gator. För innan Dan Park existerade fanns Nazi-Dan. Och före det fanns Knarkar-Dan. Och före det fanns bara en konstig performancekonstnär som enligt legenden sprutade slakt-avfall på folks hemmafester och skapade musik genom att gå lös på oljetunnor med vinkelslip. Mockajacka, utsvängda byxor, John Lennon-runda solglasögon, folkölskasse; nattetid varje helg drev Knarkar Dan runt i Umeås centrum. Precis som vi uttråkade tonåringar som gav honom smeknamnet baserat på hans dimmiga uppsyn. Midnattssamtalen med honom på hamburgerhaket Max var oftast obegripliga. Knarkar-Dans konst däremot var knivskarp och begriplig.

De tidiga affischerna på elskåpen är punkigt nattsvarta, fruktansvärt roliga och helt lysande. Alltid med en cynisk fuck you-vinkel på någon aktuell nyhet eller politisk samhällsutveckling. Inte sällan med en referens till Tredje rikets glansdagar. Någonstans under 90-talets andra hälft slog det slint åt höger. Så långt det bara går. Den bruna mockajackan med ”Dom kallar oss mods”-snitt byttes ut mot en grön bomber med hakkors. Nazi-Dan var född och de mer hårdföra vänsterveganema i Umeå gav honom stryk så fort tillfället gavs. Sakta men säkert vreds även elskåpskonsten från att ironiskt referera till Tredje riket till att, tja, vara Tredje riket.

Idag är Dan Park, som sedan länge övergett Norrland för Skåne, bara en plump hö-hö-rasist i konst och sociala medier. Med den totala yttrandefriheten som självuppfyllande ändamål – allt som kan sägas bör sägas och allra helst om det är rasistiskt – skapar han rubriker och anmälningar om hets mot folkgrupp. Tack vare detta har extremhögern accepterat honom som en av sina egna, trots att den slappa bohemiska stilen – som bevisligen är densamma som för 20 år sedan – är allt som en välkammad pursvensk motståndsman avskyr, Ironin är bottenlös. Eller för att citera punkbandet Dead Kennedys låt ”Nazi punks fuck off”: ”In the real fourth reich you'll be the first to go” 

CHRISTOFFER RÖSTLUND JONSSON är född och uppvuxen i Umeå Marker, Han är vid 36 års ålder fortfarande subkulturell, trasig och oseriös, och har föga intresse för europeisk urkultur.


GALAGO #127

Nytt nummer ute! Köp den i butiken eller prenumerera!

Läs mer...

Ny bok

Måste carpa fungerar lika bra som en skrytin coffetablebok som en manual i de djupaste existentiella frågorna. Dom säger att det bara är en bok – men det är en helt ny värld.

Läs mer...

Prenumerera

Bra journalistik kostar - men det gör Galago också.

Galago är något av det finaste en människa kan unna sig själv eller någon i sin omvärld. Och vet du? Tecknar du en prenumeration på Galago så får en hel del extra saker också...

Kolla här...

Fråga liberalen

Maila era frågor till fragaliberalen@gmail.com